donderdag 4 oktober 2012

To Crisco.. Or not to Crisco..

Misschien hebben jullie er al weleens van gehoord of misschien gebruiken jullie het zelf al wel. Misschien hebben jullie er een sterke mening over, negatief of positief. Hoe dan ook.. Ik ga het vandaag hebben over Crisco!





Wat is Crisco? Het is de merknaam van een vorm van plantaardig vet, ookwel 'shortening' genoemd. Crisco wordt onderandere gebruikt als een 'vervanger' van roomboter. Het is een combinatie van sojaboon- en katoenzaadolie. Op de verpakking staat heel trots dat het 0% transvetten bevat, maar dat betekend niet dat het 'gezonder' is dan roomboter. Volgens wikipedia bevat het veel gehydrogeneerde oliën en dat schijnt (ook volgens wikipedia) net zo ongezond te zijn als transvetten. Dus uit gezondheidsperspectief en de voedingswaarden is het ongeveer gelijk aan roomboter. Qua smaak is het volledig neutraal en het smeltpunt ligt een stuk hoger dan roomboter. Daarbij gaat het de vorming van gluten tegen. Het heeft als basisproduct een bruinige kleur, om dit tegen te gaan blaast de fabrikant er heel veel luchtbelletjes in, waardoor het zijn witte kleur krijgt.

Waarom en wanneer gebruik ik Crisco? Ik gebruik Crisco vaak in koekjes, muffins, cupcakes en in ik vervang de helft van mijn roomboter door Crisco als ik botercrème maak. Ik doe dit om een aantal redenen.
 Eerste is, dat Crisco van zichzelf al veel luchtbelletjes bevat dus dat je een stuk minder lang hoeft te mixen als je de suiker toevoegt dan bij roomboter. Dat lange mixen van de roomboter en suiker is namelijk om de boter luchtig te krijgen voor een hele fijne structuur in je baksel. Daarbij is het ook zo dat je rijsmiddelen een stuk effectiever zijn met veel luchtbelletjes in je beslag.
 Tweede, omdat Crisco te vorming van gluten tegen gaat is je beslag het niet zo makkelijk te 'overmixen'. Gluten maken je baksels namelijk taai. Door met Crisco te bakken wordt de structuur een stuk malser.
 Ten derde, omdat de smeltgraad hoger zullen je koekjes dus minder uitvloeien en sneller 'zetten' in de oven. Dat zorgt voor een dikker en malser koekje. In het verleden heb ik vaak problemen gehad met uitlopende koekjes die resulteerden in een grote plaatkoek. En daardoor een deel van zijn 'chewy-ness' verloren.
 Vierde, door het hogere smeltpunt is het perfect om te gebruiken in je botercrème. Die kan je dan namelijk een stuk makkelijker bewaren bij kamertemperatuur.

Wanneer gebruik ik geen Crisco? Als ik de échte botersmaak wil hebben, zoals in bijvoorbeeld boterkoek of in mijn fudge cake. Niets kan natuurlijk op tegen die heerlijke aroma's. En ook niet als ik juist graag wil dat er gluten gaan vormen zoals in brood of pizzadeeg.

Waar koop ik Crisco? Crisco is op heel veel bakwebshops te verkrijgen. Ik bestel mijne meestal hier.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over Crisco? Hebben jullie het weleens gebruikt? Wat zijn jullie ervaringen? Laat het me weten!:)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten