donderdag 11 oktober 2012

schwarzwalder kirschtorte

Ouderwets, maar heerlijk! Ik hou helemaal niet van een normale slagroomtaart en al helemaal niet van alcohol in mijn gebak, maar met de romige smaak van chocolade, het bittere van de alcohol, het frisse van de kersen en het zoete van de slagroom en dat allemaal in een super luchtige, fluweelzachte cake. Echt.. Ge-Wel-Dig!






Ik heb hem gemaakt voor mijn vriend die is afgestudeerd, dus misschien is het de 'Love&Pride' die het hem deed. Maar ik had dit recept al heel vaak gebruikt voor een 'normale' slagroomtaart en hij mislukte steeds. Toch ging dit in een keer goed! Het is wel een bewerkelijke taart, maar erg leuk om te doen! En als je de tijd hebt vind ik hem zelfs erg ontspannend:) Hoewel ik, niet ik zou zijn als ik niet TENMINSTE 1 ding zou vergeten; wat kersen bewaren voor de garnering! Vandaar dat ik creatief moest zijn en de diepvries frambozen erbij moest halen...



Ingrediënten:

Voor de Taart:
9 eieren (M)
262g kristalsuiker
175g bloem
50g Cacao
Zout
Vanille Stokje
Chocolate Chips en/of geroosterde Noten

Ganache:
200g extra pure chocolade
200ml Slagroom

Vulling:
150ml Kirch (of een andere likeur die jou lekker lijkt)
750ml Slagroom
350g Kersen
1,5 eetlepels maizena
poedersuiker naar smaak

Bereiding: 

Taart:
Verwarm de oven voor op 180C.

Bereid een springvorm voor; Bakpapier op de boden en de randen invetten.

Splits de eieren

Klop de eiwitten op tot stevige pieken met de helft van de suiker

Klop het eigeel met de andere helft van de suiker en het merg van het vanillestokje au bain marie tot een luchtig mengsel. Zorg dat het water heet is, maar niet kookt. Goed blijven kloppen!

Meng de bloem, cacao en zout.

Gooi nu 1/4e van de bloem mix bij de eigelen. Goed doorroeren.

Meng nu de rest van de bloem erbij. Dit zorgt voor een klonterig deeg.

Meng nu met een spatel 1/4e van de eiwitten door het deeg. Roer dit heel goed door! Zorg dat alles door elkaar geroerd zit, zodat het weer een glad geheel wordt.

Roer nu de eiwitten door het beslag. Maak grote bewegingen; je wilt dat alles gemengd is, maar niet dat alle lucht uit de eiwitten is geroerd.

Roer nu snel de addings door je beslag en gooi het in de springvorm.

Tik de springvorm een paar keer op het aanrecht, om te zorgen dat er geen luchtbellen op de bodem komen.

Bak af in ongeveer 35 minuten. De taart is klaar als een satéprikker er droog uitkomt.

Als hij klaar is, laat helemaal afkoelen.

Wanneer hij is afgekoeld, maak de ganache:

Ganache:
Zet de slagroom op het vuur. Warm het op totdat het aan de zijkanten begint te borrelen: LET OP! het moet niet koken!

Wanneer de zijkanten borrelen, haal van het vuur en roer de chocolade erdoor.

Roer het door tot een glad geheel. Blijven er nog klontjes in zitten, zet het dan nog even terug op het vuur.

Laat even afkoelen, totdat het wat steviger is. Het moet nog wel makkelijk smeerbaar blijven.

Vulling:
Snij de taart in drie lagen.

Smeer elke laag in, met een kwastje, met kirch. Laat heel even intrekken.

Smeer nu de ganache over de lagen. En laat opdrogen. Als je haast hebt, kun je het even in de koelkast zetten.

Leg de slagroom en de kloppers van je mixer 20 minuten in de vriezer.

Klop 500ml slagroom met 1 eetlepel maizena en met poedersuiker naar smaak stevig.

Hou een paar kersen apart (was ik vergeten!! Vandaar de bevroren frambozen!:-P) voor de garnering. En snijd de rest klein.

Roer de kersen door de slagroom. En smeer de helft op de onderste laag.

Leg de tweede laag erop en smeer hier de andere helft van de kersenroom op. Plaats nu de bovenste helft op de taart.

Klop nu 250ml slagroom met 0,5 maizena en poedersuiker stijf. En smeer de taart rondom helemaal in. Ik merkte dat 250ml net te weinig was voor het insmeren én voor mooie toefjes. Dus je kan wat meer slagroom gebruiken.

Nu garneren naar de behoefte. Je kunt de zijkanten met chocolade schaafsel bestrooien of zo laten.


 Het lijkt een heel gedoe deze taart, maar het valt wel mee. En hij is het helemaal waard! Als je hem ook hebt gemaakt, laat me weten hoe het ging! en als je nog tips hebt, hoor ik daar natuurlijk ook heel graag van!! :D





Geen opmerkingen:

Een reactie posten