dinsdag 2 oktober 2012

omdat ik over-enthousiast ben...;) AHtoGO cookies!

Omdat ik niet kan wachten om te beginnen met recepten posten vandaag ook gelijk maar mijn eerste recept!

Misschien kennen jullie ze wel. De Chocolate Cookies van de Albert Heijn. Persoonlijk vind ik dat een van de lekkerste koeken ooit gemaakt. Groot, dik, chewy en vol met stukjes witte, pure en melk chocolade! Mjaammm...

Ik wilde deze koeken ook zelf kunnen maken. Ik ben bijna een jaar bezig geweest met proberen om het juiste recept te vinden. Daar zaten een hoop minder succesvolle pogingen tussen:
Zoals je ziet waren deze helemaal ingezakt. Terwijl het idee van chocolade smelten in boter met zelfrijzendbakmeel en baking soda zo hoopvol leek. Maar helaas... Ze mislukte. Ik kon maar niet vinden waar het aan lag.

MAAARRRR!!!! Jawel.. Het is gelukt!:D Ik heb ein-de-lijk het goede recept gevonden voor de heerlijke zachte, romige en dikke chocolade koeken!

Tadaaa!! Wat was ik trots toen ze na 10 minuten in de oven nog in de goede vorm zaten!:D

Wat was nou het probleem? Als je teveel rijsmiddelen gebruikt (bakpoeder in zelfrijzendbakmeel en de baking soda) dan gaan de luchtbellen die de rijsmiddelen creëren met elkaar botsen en overlappen waardoor alle lucht ontsnapt. 

Hier het recept (NOTE: de hoeveelheden staan er niet bij. Ik bak altijd op intuïtie van hoe ik wil dat een beslag eruit ziet, maar ik zal ze deze week nog een keer maken en dan meet ik de hoeveelheden even op.)

Ingrediënten:

-Zelfrijzendbakmeel
-Crisco (in mijn volgende blog zal ik uitleggen waarom ik liever crisco dan roomboter gebruik)
-Zonnebloemolie
-Kristalsuiker
-Basterdsuiker
-ei
-Eigeel
-Cacao
-Pure Chocolade
-Zout
-Citroensap
-Vanille
-Addings: Kan in principe zijn wat je wilt ik gebruikte; gehakte pure, melk en witte chocolade en geroosterde hazelnoten.

Bereiding:

Hak de chocolade die je als adding wilt gebruiken in stukjes en zet in de vriezer.

Maal/hak/stamp de hazelnoot in kleinere stukjes en rooster ze 10 minuten in de over (door ze te roosteren krijgen ze veel meer smaak!)

Meng de Crisco, zonnebloemolie en de suikers en klop tot een luchtige massa.

Voeg de citroensap, vanille, zout en cacao toe en mix het nog even goed door. (vet neemt heel veel smaak op, dus je wil je smaakmakers graag toevoegen aan je boter/olie/vet. Daardoor wordt de smaak sterker en zit het goed verspreid door je hele beslag). Let op! het beslag moet een 'smeerbare' structuur hebben. Dus wordt het te droog als je de cacao toevoegt? Meng er dan nog wat olie door.

Smelt de pure chocolade. Dit kan au bain marie, maar ook in de magnetron. Als je het in de magnetron smelt zorg dan dat je het elke minuut even goed door roert, totdat het volledig gesmolten is. Laat de chocolade heel even staan.

Mix nu al kloppend het ei en de eigelen toe.

Voeg nu de gesmolten chocolade toe.

Roer nu in delen het zelfrijzendbakmeel door het beslag. Het is een vloeibaar beslag, dus niet teveel toevoegen!

Roer de hazelnoten en chocolate chips (of welke addings je dan ook gekozen hebt) door je beslag.

Zet het voor 10 minuten in de koelkast (houd het in de gaten, het mag niet hard worden en moet vloeibaar blijven. Dus als de chocolade te snel opstijft haal het uit de koelkast)

Bekleed een bakplaat met bakpapier en spreid hier je deeg op uit. Het moet een egale plak zijn van ongeveer 1 a 1,5 cm.

Bak het af in een goed voor verwarmde oven. De baktijd kan variëren van 15 tot 25 minuten, hangt af van hoe stijf je chocolade is geworden.

Het is klaar als het midden nog een beetje beweegt en je aan een sateprikker alleen nog wat 'vochtige kruimels' hebt zitten.

Haal het uit de oven en laat helemaal afkoelen.

Dan met een koekjes uitsteker steek je er koekjes uit.

Deze koekjes kun je nog verder afwerken als je wilt. Bijvoorbeeld met witte of donkere ganache. Eigenlijk met alles wat jij maar lekker vind!:D






Geen opmerkingen:

Een reactie posten